לקות למידה היא מונח בסיסי המתייחס לקבוצה הטרוגנית של ליקויים, המתבטאים בקשיים משמעותיים ברכישה ושימוש של מיומנויות: הקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה, חשיבה וחשבון. ליקויים אלו קשורים לתפקוד כושל של חלקים נוירולוגיים (מתוך ה –(DSM הילד/ה מתקשה וזקוק להתייחסות מתאימה!
הקשיים המהווים אינדיקציה לאפשרות שילד סובל מלקות למידה יבואו לידי ביטוי באחד או יותר מהתחומים הבאים:
· פערים משמעותיים בכל או בחלק מהתחומים, בין הישגי הילד ובין המצופה מבני גילו (בתחומים מוטוריים, גראפיים, לימודים כלליים)
· קושי לעבור מדפוס אחד לאחר, חזרה על אותו דפוס עבודה ללא קשר להוראות.
· אי הבנה של מושגי יסוד: גודל, כמות, מרחק, מרחב, יחסים.
· סימנים נוירולוגיים: ליקויי ראייה ושמיעה, בעיות בקואורדינציה וכדומה.
· הפרעות דיבור ותקשורת.
· קשיים מוטוריים: רפיון שרירים, מסורבלות, קשיי מוטוריקה עדינה/גסה.
· ליקויים בהישגים האקדמאיים: ליקויי כתיבה, קריאה, חשבון, איות, קושי בהבנת הוראות, קושי בארגון והתארגנות.
· ליקויים פיסיים: תנועות תיקים, התעייפות מהירה ועוד.
· קשיים רגשיים: אימפולסיביות, התפרצויות, סף תסכול נמוך, בעיה בשיפוט, חוסר עכבות.
· תופעות הקשורות בשינה: שינה חסרת שקט, תנועתיות, נענועי ראש או רגל לפני השינה, שינה עמוקה מידי, שינה קלה מידי.
· תופעות הקשורות ליחסים בינאישיים: שיפוט חברתי לא תקין, ילדותיות, נטייה להיגרר, חוסר סבלנות, כעס, תוקפנות, קושי בקבלת סמכות, קושי בהבנהשל כללים, קושי בציות לכללים, ביישנות יתר, הסתגרות.
· הפרעות קשב וריכוז: היסח דעת, חוסר שקט, תנועתיות, חולמנות, קושי במיקוד קשב, התעייפות מהירה.
· קשיים בחשיבה: קשיים בהמשגה, הכללה והפשטה, ארגון החשיבה, זיכרון, חשיבה נוקשה ועוד.
Commenti