שאלות נפוצות
איך מתאמים אבחון?
צלצלו אלינו 039099914 , נשמח לתאם לכם שיחת יעוץ ולאחריה לקבוע לכם איבחון בהתאם לצרכים שיעלו משיחת האיבחון
לא הייתם בקניון סירקין?
נכון!עברנו והתחדשנו במשרדים חדשים נעימים ושקטים יותר
מהי הפרעת קשב וריכוז ADHD/ADD
הפרעת קשב וריכוז, או בשמה המלא Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder -היא הגדרה המשמשת רופאים על מנת לאבחן ילדים ומבוגרים עם בעיות קשב מסוימות. למרות ש ADHD-מסווג לרוב כבעיית התנהגות, למעשה הוא הפרעה עצבית (נוירולוגית) באונה הקדמית של המוח, הפרעה זו גורמת לתהליכי עיבוד המידע במוח להתנהל בצורה איטית מדי. אף במקרים שבהם לאדם יש IQ גבוה, הרי שקצב העברת האותות במוח גורם לקושי בהבנת מסרים מורכבים או בזכירתם. כמו כן, תיתכן הפרעה בשליטה על האימפולסיביות, כלומר, להגיד או לבצע בלי חשיבה מוקדמת מספקת. מחצית מהילדים הסובלים מהפרעת קשב הם גם היפר-אקטיביים. אצל בוגרים הסובלים מהיפר-אקטיביות הדבר בא לידי ביטוי בחוסר מנוחה, בלחץ ובעצבנות. בנוסף, ייתכנו בעיות בקריאה, בשליטה על תחושות כעס ותסכול, בחוסר סדר, בחוסר מיקוד ועוד. לעיתים, חוסר הריכוז מביא לחולמנות או לחילופין - לאקטיביות יתר. אצל למעלה משליש מהילדים תיווצר הפרעת למידה
מתי כדאי לפנות לאבחון פסיכו דידקטי
כאשר קיים צורך בבדיקת התפקוד הרגשי כחלק מהאבחנה המבדלת לאיתור מקורות קשיים לימודיים ותפקודיים. כאשר נדרשות התאמות מסוג 2 לבחינות הבגרות עליהן רשאי להמליץ רק פסיכולוג חינוכי מומחה. ההתאמות הן: שאלון מותאם, בחינה בע"פ, המרת מקצוע המתמטיקה במקצוע מדעי אחר, פטור משפה זרה שנייה. התאמות מסוג 1-2 ניתנות ע"י מאבחן דידקטי. האבחון הפסיכו-דידקטי בודק את התחומים הבאים: אינטליגנציה (מנת משכל, I.Q). נבדקים היבטים רגשיים. נבדקים תהליכי קריאה, הבנה וכתיבה בשפה העברית. חשיבה מתמטית וחשבונית- מתמטיקה. אנגלית: נבדקים תהליכי קריאה, הבנה וכתיבה. מודעות פונולוגית. ערוץ שמיעתי על כל מרכיביו. ערוץ חזותי על כל מרכיביו. זיכרון לטווח המיידי, הבינוני והארוך. יכולת חשיבה מופשטת מילולית ובלתי מילולית. מהירויות שיום ותהליכי שליפה. התארגנות מרחבית. ביצועים גרפיים. תפקודי קשב וריכוז. שלבי האבחון: 1.קביעת תור ומילוי שאלונים ע"י ההורים והצוות החינוכי. 2. שיחה עם ההורים. ביצוע האבחון שנערך במספר שעות, במפגש אחד או יותר בהתאם ליכולותיו של הנבחן. האבחון הפסיכולוגי נעשה ע"י פסיכולוג חינוכי מומחה ללקויות למידה והאבחון הדידקטי נעשה ע"י מאבחנת דידקטית מוסמכת. לאחר כשלושה שבועות מיום סיום האבחון מתקיימת שיחה מסכמת עם הורי הנבחן (במקרים רבים גם הנבחן נוכח), הגשת דו"ח האבחון הרשמי והמפורט, תוך כדי הסברים ומענה לשאלות והכוונה להמשך טיפול. העברת הדו"ח לצוות החינוכי ע"י ההורים. איבחונים פסיכו דידיקטיים נערכים על ידי הפסיכולוג : טובי פלד בשיתוף עם המאבחנת רונית מנדלבליט
האם קיימת חשיבות לאבחון מוקדם
בהחלט. המשימה העיקרית של התלמיד בכיתות א-ב היא לקבל את הרגלי השפה ומיומנויות יסוד, כגון קריאה, כתיבה, אוצר מילים ועוד. אם לילד ישנה הפרעת קשב - הוא עלול לצבור פערים עצומים בקצב קליטת החומר והפנמתו, וכך לאבד את הקשר עם החומר הנלמד. אבחון מוקדם מורכב מאיתור הבעיה על ידי ההורים והמורים ובדיקה ראשונית המורכבת בדרך כלל משילוב של שאלונים, מבחן MOXO ושיחה עם ההורים.
מדוע מספר המקרים של ילדים עם ADHD עולה
מספר המקרים של ADHD באוכלוסייה עולה, והסיבות לכך הן :
• מודעות עולה וגוברת של המערכת החינוכית, המשפחתית והבריאותית.
• כיום ידוע כי ADHD מופיעה גם ללא היפר-אקטיביות.
• כלים ועזרים מודרניים, תורמים לדיוק האבחון ולמהימנותו.
• נוירו-טוקסינים (בעיקר סביבתיים), נפוצים יותר ומשפיעים על המוח.
• הסביבה דורשת יכולת עיבוד וניתוח חשיבתי גבוהה יותר, ובנפח מידע רב יותר
האם ניתן לקבל החזרים מחברות הביטוח או קופות החולים
חברות הביטוח וקופות החולים מחזירות למבוטחיהן סכומי כסף שונים על פי תנאי הפוליסה, סוגי הטיפולים ודרגתו המקצועית של המטפל. הדסק המקצועי במרכז הארצי לקידום הערכה וטיפול בקשיי למידה קשב וריכוז ישמח לסייע כמיטב יכולתו. יחד עם זאת, אין למ.י.ה כל מעמד רשמי בנושא ואיננו אחראי לנושא ההתחשבנות וקבלת ההחזרים מקופות החולים וחברות הביטוח. על המטופל\ת לבדוק היטב אצל המבטח \ הקופה את זכויותיהם ואת התנאים לקבלתם לפני ההגעה לטיפול או אבחון
מהו מבחן MOXO
מבדק ממוחשב מסוג (CPT (Continues Performance Test, הבודק את ביצועי הנבדק בצורה מדידה ואובייקטיבית וללא צורך ב"תיווך". מבדק ה – MOXO, אבחון מדויק, אמין ומדיד של הפרעת קשב וריכוז כלי עזר ממוחשב זה מסייע בתהליך האבחון של הפרעת קשב וריכוז, אשר תוקף מחקרית בישראל ובעל רגישות גבוהה. מבדק ה-MOXO בודק בצורה אובייקטיבית את ביצועי הנבדק וכולל מערכת מסיחים שמיעתיים וחזותיים המדמים סביבת מציאות יומיומית האבחון נערך כמשחק מחשב ידידותי , מגיל 6 ומעלה ולאורך 15-18 דקות הנבדק מתבקש להגיב לגירוי המופיע על מסך המחשב ולהתעלם ממסיחים
מהי ועדת השמה
ועדת ההשמה היא ועדה סטטוטוריות, כלומר, ועדה מתוקף חוק, לפי חוק חינוך מיוחד תשמ"ח 1988. הועדה נמצאת בכל רשות חינוך מקומית. מטרתה לדון בזכאותו של התלמיד בעל צרכים מיוחדים לחינוך מיוחד ולהשמה בסוגי המסגרות החינוכיות המתאימות לו. ועדת ההשמה משמשת גם כוועדת ערר. נוכחות ההורים בדיוני הוועדה חשובים ביותר!
מהם הגורמים ל - ADHD
הגורמים להפרעת קשב וריכוז ותנועתיות יתר או בקיצור ADHD הינם רבים ומגוונים וכוללים גורמים סביבתיים וגנטיים. בין הגורמים לתופעה: נטייה גנטית, קשיים בהריון ובלידה (כגון: חשיפה לזיהומים, סיבוכים ועוד), מאפיינים סביבתיים, משפחתיים וחברתיים, המשפיעים על נפשו של הילד ורגשותיו (כמו, למשל, חסך רגשי, הזנחה, התעללות ועוד) ישנם גם גורמים נוירו ביולוגיים המשפיעים על התפתחות ההפרעה, כלומר שינוי במבנה המוח, שהינם מולדים או נרכשים (למשל כתוצאה מחבלה או חשיפה לזיהומים ורעלנים). ישנה גם עדות כי תהליכים כימיים שונים במוח משפיעים על התפתחות ההפרעה וחומרתה
מעורבות הורים ותלמידים בועדות השמה
מעורבות ההורים בדיון חשובה מאוד! הדיון בוועדה משפיע מאוד על קבלת ההחלטות. זהו גורם מקצועי המאפשר להיוועץ בו ולהשמיע בפניו ובפני הצוות החינוכי את דעת ההורים, עמדתם, התלבטויותיהם ושאלותיהם בכל הקשור להמשך דרכו החינוכית של ילדם. חשוב מאוד שההורים ישתפו את חברי הוועדה בכל מידע שיש ברשותם ויגישו את כל חוות הדעת המקצועיות שבידיהם, כדי שקבלת ההחלטה תהיה מושכלת ומיטבית לגבי הילד. הדבר נכון במיוחד אם אתם הורים לילדים צעירים שטרם למדו במערכת החינוכית. הזימון לדיון בוועדה מופנה להורים ולילדים. חשוב להדגיש כי הזמנת הילד נובעת מהחשיבות של השתתפותו בהליכים הנוגעים למהלך חייו, והמאפשרים לו להקשיב, לקבל מידע ולהביע את מחשבותיו, את רצונותיו, את עמדותיו ואת רגשותיו . יחד עם זאת, השתתפותו של הילד בדיון אינה חובה, ותלויה הן בשיקולי ההורים והן בשיקולים של אנשי המקצוע מטעמם, ולוקחים בחשבון את טובת הילד. במהלך הדיון יוכל הילד לשמוע את דבריהם של משתתפי הוועדה, להשתתף ולספר על יכולותיו ועל קשייו מנקודת מבטו, ולציין את העדפותיו ואת ציפיותיו מעצמו ומהמערכת החינוכית. עם זאת, יכולים גם ההורים או בא כוחם לייצג את עמדתו ואת רצונותיו של הילד והמשפחה בפני חברי הוועדה
במה עוסקת ועדת השמה
מדיניות משרד החינוך בכל הקשור לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים היא לשלב אותם בחינוך הרגיל, על פי יכולותיו של כל תלמיד. השילוב במסגרת מדיניות השילוב ולפי המלצת ועדת שילוב נעשה באמצעות תוספת של שעות הוראה ולימוד פרטניים. אם נמצא שהתלמיד אינו יכול להמשיך ולהשתלב בחינוך הרגיל, על ועדת ההשמה לבחון שוב את יכולתה של המסגרת הרגילה לתת מענה לצרכיו החינוכיים, ואם צריך, לדון בזכאותו לחינוך מיוחד וגם להציע השמה במסגרות של החינוך המיוחד המתאימות לו מבחינת סוג הלקות והחריגות שלו. מטרת הדיונים המתקיימים בוועדת ההשמה היא לקבל החלטות חינוכיות מיטביות לגבי המשך דרכו החינוכית של התלמיד. הרכב הוועדה הוחלט בחוק וכן הוחלט שההורים זכאים להביא מלווה מטעמם. התלמיד יופנה לוועדת ההשמה לאחר שהצוות במוסד החינוכי שלו איתר קשיים בתפקוד, שיתף אתכם, ההורים, בקשיים אלה, והגיע למסקנה שכל התכניות העומדות לרשות המוסד החינוכי אינן עונות במידה מספקת על צרכיו של התלמיד. כתוצאה מכך, הוחלט להביא את עניינו לוועדה מקצועית שתדון באפשרויות התמיכה הדרושות לו
ילדכם עבר ועדת השמה? מגיע לכם החזר ממס הכנסה
בכמה מתבטא החזר מס בגין ילד לקוי למידה? תשובה: הורים לילדים לקויי למידה זכאים להחזר מס בגובה 2 נקודות ששווין 5,232 ₪ לכל שנה. מהם התנאים לקבלת החזר המס? תשובה: על מנת לקבל את החזר המס לכל שנה, יש להציג אישור של ועדת השמה. האישור צריך להכיל המלצה להפנות את הילד ללימודים במסלול החינוך המיוחד. ההחזר יינתן להורים המשלמים מס הכנסה. ...ואם למרות החלטת ועדת השמה הילד איננו לומד בחינוך המיוחד? תשובה: על פי חוזר מס הכנסה מלפני מספר שנים, הרי שאם הילד לומד במסגרת החינוך הרגיל למרות שהופנה על ידי ועדת השמה למסגרת החינוך המיוחד, עדייןזכאים ההורים להחזר המס. טיפ להורים: אם לילד יש לקויות למידה ואינכם מעוניינים לשלוח אותו לחינוך המיוחד, כדאי בכל מקרה להפנות אותו לוועדת השמה כדי לקבל את החזר המס. שימו לב: יש לחדש את אישור ועדת ההשמה כל 3 שנים. האם ההורים זכאים להחזר מס עבור שנים קודמות? תשובה: ניתן לבקש החזר מס עבור 6 שנים אחורה. לפי חישוב של החזר מס מקסימלי לשנה בגובה 5,232 ₪ , הרי שהחזר מס ל-6 השנים האחרונות יתבטא בסכום של יותר מ-30 אלף ₪! האם הורים גרושים זכאים להחזר מס לכל הורה בנפרד? תשובה: על פי הבהרה שפרסמה רשות המיסים, זכאי כל הורה בנפרד לקבל נקודות זיכוי בגין הילד!. אם אחד ההורים לא קיבל נקודות זיכוי בעבר, כדאי שיזדרז להגיש דוחות מלפני 6 שנים. האם הורים לילד שלומד בגן לחינוך מיוחד זכאים גם הם להחזר מס? תשובה: הזכאות להחזר מס מתחילה כבר בגילאי גן הילדים. גם כאן, על הילד לעבור ועדת השמה שממליצה על הפנייה לחינוך המיוחד. מה קורה כשהנער לומד בבית הספר התיכון? תשובה: בתיכון יש מסלול לחינוך מיוחד בשם 'מסלול 07' . במקרה זה יש להציג אישור ועדת השמה ואישור על לימודים במסלול 07 . האם ניתן לקבל כספים גם מהמוסד לביטוח לאומי? תשובה: במקרה של הפרעות קשב וריכוז ברמה גבוהה, ניתן לפנות כבר בגיל צעיר לביטוח הלאומי, לוועדה לקביעת אחוזי נכות. במקרים אלו ניתן לקבל קצבה מביטוחלאומי. במידה ואחוזי הנכות עוברים רמה של 74% נכות, ניתן להמשיך לקבל נקודות זיכוי גם אחרי גיל 18. מהן זכויות סטודנטים עם ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב? תשובה: אם הסטודנט הוכר בביטוח לאומי כבעל 20% או יותר אחוזי נכות, ניתן לפנות למחלקת שיקום בביטוח לאומי . מחלקת השיקום תסייע לו בשנת הלימודיםבסכומים גדולים עבור שכר לימוד, ציוד לימודי, השתתפות בשכר דירה ועוד. סיכום הורים לילדים עם לקויות למידה והפרעת קשב מוציאים סכומים רבים לטיפול בילדיהם. מומלץ שיגישו דוחות לרשות המיסים ויקבלו את הכספים המגיעים להם כחוק. חשוב! לצורך הגשת הדו"ח השנתי יש לצרף את כל המסמכים המתאימים. נדרשת בקיאות מקצועית של רואה חשבון או יועץ מס, כי הגשה רשלנית תגרור תשלום מס הכנסה.
דיון החלטה זכויות ועירעור
הדיון מתנהל באווירה מקצועית, נעימה ומקבלת, כאשר המטרה העומדת לנגד עיני כולם היא טובת הילד באופן חד משמעי! לא צריך לחשוש ולהתנגד. ואם אתם חשים חוסר ביטחון, תוכלו להביא עימכם איש מקצוע מטעמכם או כל מלווה אחר. הדיון מתנהל כתהליך מסודר מגובה במסמכים, תצפיות, אבחונים ומעקב אחר כל התכניות שהילד קיבל במטרה אחת: לשלב את הילד במקום הכי נכון עבורו על פי צרכיו ויכולותיו. סיכום הדיון וקבלת ההחלטה נעשה רק על ידי חברי הוועדה, ואתם, ההורים, תקבלו הודעה מנומקת. יש לכם זכות לקבל את פרוטוקול הוועדה. זכות חשובה נוספת של ההורים היא לערער על החלטת הוועדה, על ידי פנייה בכתב ליושב ראש הוועדה, והוא יזמן ועדת ערר. החלטת וועדת הערר היא סופית ואחריה לא יתקיים דיון נוסף. זיכרו: ייתכן שבאמת הכיתה המיוחדת היא המענה הנכון לילד והיא זו שתביא אותו להישגים, כמו במקרה של בני. כאשר הכיתה או בית הספר אינם מתאימים, אזי התהליך הפיך וניתן להחזיר את הילד לחינוך הרגיל, כמו במקרה של בתי. לכל החלטה יש יתרונות וחסרונות, חשוב שהיתרונות יעלו על החסרונות ושהילד יגיע למקום בו יוכל ללמוד, להתפתח ולהתקדם